Początek spektaklu to ostatnie chwile przed wybuchem II wojny światowej. Bohaterowie, Krzysztof i Barbara, są młodymi, pełnymi życia ludźmi. Po klęsce wrześniowej nie pozostają bierni i przyłączają się do ruchu oporu. Akcje bojowe i straty wśród przyjaciół nadają z czasem ich walce również cechy osobistego rewanżu. W przypadkowej łapance Krzysztof zostaje pojmany przez Niemców. Ponieważ znajdują przy nim znaczek PW, trafia w ręce Gestapo.

Pomimo cierpień wytrzymuje przesłuchania, po których zostaje wywieziony do obozu koncentracyjnego. Tam styka się z postawami zwykłych ludzi pragnących jedynie przetrwać w sytuacji ciągłego zagrożenia nieludzkim traktowaniem, cierpieniem i śmiercią. Udaje mu się przeżyć.

Po wkroczeniu na ziemie polskie Armii Czerwonej, bohaterowie nie składają broni. Kontynuują walkę, tym razem z okupantem komunistycznym. Zostają pojmani przez służby UB. Okazuje się, że metody śledcze nowej władzy nie różnią się niczym od tych stosowanych przez Gestapo. Zbrodnicze wyroki zapadają nawet łatwiej, ferowane w majestacie prawa. Wraz z upływem czasu i krzepnięciem sytuacji politycznej w Europie, powoli zanika nadzieja na wywalczenie wolności dla ojczyzny. Pozostaje jedynie poczucie własnej godności, honor i wierność przysiędze…

Inspiracje, źródła i teksty wykorzystane w spektaklu (m.in.):
– Antoni Słonimski: „Alarm””;
– Aleksander Kamiński: „Kamienie na szaniec”;
– Miron Białoszewski: „Pamiętnik z powstania warszawskiego”;
– Krzysztof K. Baczyński: „Elegia o…[chłopcu polskim]”, „Z głową na karabinie”;
– Roman Bratny: „Kolumbowie. Rocznik 20”;
– Maria Fieldorf, Leszek Zachuta: „Generał Fieldorf NIL (…)”.

Spektakl zaopatrzony został w materiały pomocnicze do przeprowadzenia zajęć
po obejrzeniu sztuki.
Obejmują one:
1. Opis spójności spektaklu z wytycznymi podstawy programowej;
2. Osnowę zajęć dla nauczyciela;
3. Zadania realizacyjne dla uczniów oparte na scenariuszu sztuki.