Bohater spektaklu, Kuba, jest jedynakiem. Ma troskliwych, ale zabieganych rodziców, w związku z czym mama coraz rzadziej czyta mu książki. Chłopiec zawsze uwielbiał przeżywanie opisywanych w nich przygód co sprawia, że bardzo brakuje mu wspólnie spędzanych chwil. Próbuje zatem czytać sam i pewnego razu zasypia nad książką. Przenosi się w baśniowy świat Księgolandii, będącej krainą Lawendowego Rycerza, tajemniczego wojownika, który toczy nieustanne boje z żarłocznymi molami niszczącymi książki. Poznawszy bliżej mieszkańców Księgolandii, chłopiec zaczyna rozumieć, że są to z natury postacie sympatyczne, wojujące ze sobą od zawsze, bo „tak już jest”. Próbuje więc ich pogodzić, co udaje mu się po serii zaskakujących przygód. W finale przekonuje nawet wszystkich do wspólnego czytania fascynujących opowieści. Poprzez baśniowe przygody i pogodną wymowę spektakl promuje czytanie książek wśród najmłodszych. Nawet ci, którzy jeszcze nie poznali radości przeżywania książkowych przygód, wyjdą z niego przekonani, że książka jest to coś fajnego, o co warto prosić Świętego Mikołaja… Może nawet bardziej, niż o tablet?

w krainie

INSPIRACJE LITERACKIE I MERYTORYCZNE (m.in.)
opracowanie zbiorowe: „Złota księga bajek”, wyd. Siedmiogród, Wrocław; dr Krzysztof Kruszko: „Zainteresowania czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym”.

SPEKTAKL ZAOPATRZONY ZOSTAŁ W MATERIAŁY POMOCNICZE DO PRZEPROWADZENIA ZAJĘĆ PO OBEJRZENIU SZTUKI. OBEJMUJĄ ONE:
1. Opis spójności spektaklu z wytycznymi podstawy programowej
2. Osnowę zajęć dla nauczyciela;
3. Zadania realizacyjne dla dzieci oparte na scenariuszu sztuki.